Betegország betegségügye

2013.01.16. 19:20 qaly

A tegnapi,  hálapénz kialakulásának indokait firtató eszmefuttatásom után úgy gondoltam egy kicsit érdemes még mélyebbre ásni az egészségügyi ellátórendszerbe. Az egészségügyi mutatóink rendkívül rosszak, a nemrég megjelent friss egészségügyi kiadvány, a Health at Glance 2012 (OECD) is lesújtó képet fest a magyar lakosság egészségügyi állapotáról, még a régión belül is. Lassan ki merem jelenteni egyébként, hogy a fejlett világ egyik legpazarlóbb, legfenntarthatatlanabb struktúráját tudjuk magunkénak. Megpróbálom bemutatni néhány egyszerű adaton keresztül, hogy miért nem elég az az évi egyébként is pofátlanul szűk 1450 milliárd forintnyi közkiadás, ami az egészségügybe folyik, ugyanakkor miért nem érdemes ebbe a rendszerbe egy fillérrel sem többet bevinni. Ezt, így erőltetni ugyanis értelmetlen. Az egy dolog, hogy rossz a finanszírozási rendszer, torz ösztönzők irányítják a benne dolgozókat és az ellátáshoz való hozzájutás teljesen esetlegessé vált, ezeket a problémákat még majdnem mind meg lehetne oldani szemléletváltással, allokációs átalakításokkal és persze jelentős többletforrással. Ahhoz viszont, hogy egy országnak megérje többet áldozni az egészségügyi rendszerére, egy költséghatékony, jól működő és értelmes rendszert kell felépíteni. Itthon most már sajnos az alapoktól újragondolva. Megmutatom milyen rendszerre NEM gondolok, milyen rendszerbe NEM érdemes még több pénzt önteni, és miért nem sikerül áttörést elérni Betegségországban.

Az adatokat mind a WHO adatbázisaiból halásztam.

Születéskor várható élettartam: life expectancy.jpg

A pontos számok most nem is lényegesek, inkább a folyamatok dinamikája. A hetvenes éves elején Ausztriával (piros) és Csehországgal (zöld) "együtt" indultunk  (Magyarország természetesen a lila, azaz mindvégig a legalsó). Ausztria természetesen a szocializmus alatt igen nagy előnyre tett szert, de látható, hogy a kilencvenes évek elejére már Csehország is szépen lehagyott minket. A trend pedig folytatódott tovább a rendszerváltás után is; Csehország előnye mára körülbelül 3 év, Ausztriáé 6 év a születéskor várható élettartam terén. Az olló tehát egyre jobban szétnyílt; a leszakadás az unió többi tagállamától, sőt a régiótól is folyamatos.

100.000 főre jutó keringési betegségek, illetve daganatos megbetegedések okozta halálozási arányszám:

circulatory system SDR.jpg

malignant diseases SDR.jpg


Azt hiszem ez a két ábra sok magyarázatra nem szorul, egyértelműen "kiválóan" teljesítünk, kiugróan nagy hazánkban a 100.000 főre jutó halálozás mind a keringési betegségek, mind a rosszindulatú daganatok terén.

Végezetül pedig egy számított mutató, mely során azt próbálják megbecsülni, hogy mennyivel nőne a várható élettartam, ha a gyógyítható, tehát az elvben elkerülhető, 65 év alatti halálozásokat képes lenne megelőzni az adott egészségügyi ellátórendszer.

years reduction due to death at 65.jpg


Újabb kiugróan rossz eredmény.

Most pedig lássuk milyen erőforrásokkal próbáljuk mindezt rendbe tenni! Mi az, amit igazán súlyos és értelmetlen pazarlásnak nevezek?

A kórházi ágyak száma 100.000 főre

kórházi ágyak száma.jpg

A piros valószínűleg a leggazdagabb ország lehet. Ja, mégsem. A piros csapat a kék csapat harmadát költi fejenként egészségügyi kiadásokra (Magyarország 1000 dollár/fő/év, Svédország több, mint 3000 dollár/fő/év)! Ezt mégis hogy gondoljuk megfelelő minőségben prezentálni?

Ezek az ágyakat valahogy foglalni is kell (átlagos kórházi bennfekvési idő):

átlagos bennfekvés.jpg

Kihasználjuk tehát a rendszert, ebben nincs hiba, az ágyakon nálunk fekszik mindenki a legtovább. De meddig tervezzük úgy működtetni az egészségügyünket, hogy mindenkit a lehető legdrágább, és legkevésbé hatékony szinten, az aktív kórházi ágyakon fektetünk hetekig egy vérnyomás-beállítás, egy cukoranyagcsere-beállítás céljából, egy általános kivizsgálás okán, vagy egy hasi műtét előtt, mert a műtét napja mindig tolódik. A főorvos úrnak ma ugyanis közbejött más műtét...

Haladjunk hát tovább. Hány orvos-beteg találkozó zajlik évente egy főre átlagolva?

orvos-beteg találkozó.jpg

Remek dolog orvoshoz járni, nem igaz? Ismert jelenség szerte a világon, hogy az inaktív lakosság, tehát főként az idősek rendszeres programjává tud válni az orvoslátogatás, és nagyon sok esetben az ok csupán szociális. Hiába, remek a társaság. Itthon elképesztően sok felesleges orvos-beteg találkozó történik. A vizitdíj nem arra való, hogy plusz bevételt termeljen egy ágazatnak, hanem hogy valamennyire csökkentse az adott szolgáltatás árrugalmatlan jellegét, azaz kiszűrje vagy csökkentse az indokolatlan orvos-beteg találkozót. Ezen találkozók csupán egy részéért okolható a beteg, másik részéért az ún. szolgáltató indukálta kereslet a felelős; több találkozás, több hálapénz.

És végezetül ezt a csodálatosan értelmetlen, pénznyelő struktúrát hány orvossal próbáljuk fenntartani?

orvosok száma.jpg

A fenti országok közül egyedül Angliában jut kevesebb orvos 100.000 ezer főre, azonban láthattuk, hogy az ellátórendszerük szerkezete is racionálisabb. Ennek ellenére természetesen folyamatosan küzdenek is az orvoshiánnyal, és emelik a dolgozók számát. A lehető legtöbb kórházi ágy, a leghosszabb bennfekvéssel és a legtöbb orvos-beteg találkozó, mindez a legkevesebb orvossal. Minőség? Költői kérdés.

Egyetlen fontos dolog maradt még hátra. A WHO adatbázisban - bár próbáltam -, nem lehet színt választani. Hosszú perceket töltöttem el azzal, hogy megszerezzem Magyarországnak a sárga színt a hisztogrammokban, de nem sikerült. Pedig reménykedtem, hogy akkor jobb eredményt érünk el. Legalábbis a Játék határok nélkül-ben mindig sikerült. Itt a pazarlás a határtalan, viszont ez nem játék...

A bejegyzés trackback címe:

https://qaly.blog.hu/api/trackback/id/tr105022133

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2013.01.16. 22:50:12

Na, most akkor szerinted a megoldás, hogy csökkenteni kell az ágyszámot és bevezetni a vizitdíjat?

qaly 2013.01.16. 22:53:10

A megoldás rajtam bőven túlmutat, alapjaiban kellene átdolgozni a rendszert, de ez így egészen biztosan nem jó, ezt mindenki a saját bőrén is érzi. Csupán arra próbálok rámutatni, hogy az a pénz, amit mindannyian befizetünk nagyon rosszul kerül felhasználásra.

qaly 2013.01.16. 22:55:33

Ha mindent változatlanul hagyunk a jelenlegi formában, bevezetjük a vizitdíjat és lecsökkentjük az ágyszámot 30%-al, akkor még rosszabb lesz az egész, ez biztos. Önmagában egy-egy apró dolgot próbálnak mindig változtatni ami nem csak, hogy kevés, de még ártalmas is. Ezt már ilyen "toldogzatással" szerintem nem lehet érdemben megjavítani.

nkongo (törölt) 2013.01.16. 23:07:55

@qaly: hát ez az, hogy az első statisztikák az ágyszámossal és az orvosok számával vajmi kevés összefüggést mutat
pláne, hogy ugyanazok az orvosok külföldön is dolgoznak, a képzés világszínvonalú, tehát elvileg nem ezzel van a baj
persze a sok beteg, sok ellátás sok hálapénzt is jelent, tehát az orvos Magyarországon abban érdekelt, hogy minél többször lássa a betegét, a hatékonyság fasorban sincs
ugyanez az orvos egy nem hálapénzes, nyugati rendszerben 2 nap alatt átáll hatékony munkára, hálapénz nélkül is

életmód, öngyilkosságok, rossz táplálkozás, leterheltség, regeneráció teljes lehetetlensége, túlhajszoltság, vagy semmittevésben tönkrement életek, felőrlődés, megelőzés hiánya

ezek a statisztikák sok mindent elmondanak az országokról, lakóikról, de nem függnek mindig össze, messzemenő következtetéseket levonni nemigen lehet belőlük
ilyen alapigazságokat beböföghetünk, hogy a svédek meg a franciák tovább élnek... na és, ezt sejtettük
de hogy miért? az a nagy kérdés

mondjuk a napi szigorúan 7-8 óra munka, agyonhajszoltság hiánya, kikapcsolódás, értelmes időtöltés, aktív öregkor?

qaly 2013.01.16. 23:17:33

@nkongo: Amiket felsoroltál mind-mind közrejátszanak természetesen. Mégis próbáltam olyan indikátorokat válogatni, amelyekkel nemzetközi összehasonlításokban is gyakran találkozhatunk az ellátórendszerek értékelésekor. Persze még ezer mutatót lehetne felsorakoztatni. De maguk az arányok is kódolják a hibákat, nem várhatunk el megfelelő színvonalat, kipihent orvost, nővért, 100%-os odafigyelést, miközben látjuk, hogy arányaiban nálunk van lassan a legkevesebb orvos, rájuk pedig relatíve sok fekvőágy és orvos-beteg találkozó jut.

$pi$ 2013.01.17. 04:02:21

Ez nem az egészségügyről, hanem az életmódról szól.

Grgabácsi 2013.01.17. 06:41:50

Egynapos sebészet forevör!
Azt le sem írtad, hogy mi pláne gazdag ország vagyunk, mert itt egy buszsofőr majdnem úgy keres, mint egy orvos.

karamellcukorka (törölt) 2013.01.17. 07:04:09

@Grgabácsi: Pontosabban egy orvos ha megszerezte a 2 szakvizsgáját elérheti 1 buszsofőr fizetését.A nőgyógyászokat leszámítva nem jellemző a hálapénz osztogatás,szegények az emberek. A szociális rész igaz,az idősek aktív ágyakat foglalnak el ,mert a család nem tudja/akarja gondozni őket.

qaly 2013.01.17. 07:18:53

@karamellcukorka: Ó, igen , ezt ki is hagytam, ez is fontos része, a szociális okokból történő elhelyezések!

teknoc erno 2013.01.17. 07:38:10

@nkongo: azért ilyen magas színvonalú a magyar egészségügy mert sok az olyan okos ember Magyarországon mint példáül Te is, akik mindent jobban tudnak.

Dumcsizgassatok csak a témáról :) az megy. Talán a vizitdíj lett volna az egyetlen valós változás és a hozzá kötődő többi intézkedés, de leszavaztátok és megválasztottátok a Böszme Gyurcsány helyett Orbán királyt. De egyébként jó ez nektek :)

Virt02 2013.01.17. 08:10:59

@karamellcukorka:
"A nőgyógyászokat leszámítva nem jellemző a hálapénz osztogatás"
De, a háziorvosoknál is szinte kötelező.

És ha nem adsz, és bármi gubanc van, akkor azonnal felvetődik a kérdés: mégiscsak adni kellett volna, azért lett ez a gubanc...? Erre egy csomó példát/sztorit lehetne mondani...

Crass 2013.01.17. 08:18:55

@teknoc erno: A vizitdíj a szociálisan oly érzékeny szoci maffia és libsi büntársaik találmánya. Tipikusan a betegek zsebéböl kilopott, az orvosnak többlet adminisztrációt jelentö, valamelyik haver zsebrerakja tipusú ötlet. A megoldást szerény véleményem szerint azzal kellene elkezdeni, hogy kitakarítják Augiász istállóját végre és felelösségre vonják a tolvajokat. Ez persze már több mint egészségügy, ez politika. Egyébként a vizitdíj az NSZK-ban éppen most bukott meg, a parlamenti szavazáson MINDEN képviselö eltörlése mellett döntött. Hja ott nem a szadesz az úr....

Sailor 2013.01.17. 08:21:24

Az orvos-beteg találkozások egy részét az ostoba rendszer generálja.
Pl.:Emlékszünk-e a felírható gyógyszer mennyiségére - 1 havi - 3 havi - újra 1 havi, de előre lehet dátumozni.
Másik: ha egy háziorvosi körzetben 2.000 ember van, kb. 30-35%-uk nyugdíjas, akkor naponta kb. 30-50 páciens megy a rendelőbe 3-4 óra rendelés időben.
Adminisztráción kívül nemigen jut idő másra. Ezért, meg mert nincsenek kellő jogosultságaik, mindenkit szakrendelőbe küldenek.
Kisebb körzetek, nagyobb jogosultságok kellenének.

makacs szennyeződés 2013.01.17. 08:30:15

@Crass: vizitdíj most is van, úgy hívják, hogy hálapénz.
csak most mutyiba, ezért a magyarok ezt szeretik.

igaz, nem mindenki fizeti, de aki igen, az nagyon sokat.

Csokonai Vitéz Műhely 2013.01.17. 08:45:40

1. Egy hatékony megelőzés és egészségvédelmi alapoktatás létrehozása általános iskolákban, háziorvosi szolgálat, járóbeteg ellátás és korszerű rehabilitációs és ápolási rendszer (a szociális okokból valóelhelyezés elkerülése) kiépítése.

2. Ügyészségügyi szektor nyitása a versenyre: (állami + magánbiztosító)állampolgári jogon járó alapellátás- keresetarányos befizetés + kiegészítő ellátás az önkéntes magánbiztosítási rendszeren keresztül. Bokros 95-ös tervei.

Mindezzel az a baj, hogy egy olyan országban élünk, ahol lehet azzal is választást nyerni, hogy a választási évben szépen kiszélesíti a kormány az állami alapellátást és ezzel tönkreteszi a rendszert.
Egyedüli rögtön bevezethető megoldás jelen pillanatban egy brutális (akár sokkoló) megelőzési oktatás kiépítése, aminek a haszna persze leghamarabb 15-25 év múlva jelentkezik.

JT_Biopower 2013.01.17. 09:07:24

Talán már többen mondták, a magyar genetikailag (is) alávaló népség, avagy az a félázsiai turulmadár nagyon beteg lehetett! ;)

Az előttem szólókhoz hasonlóan a helyes életmódot tartom leginkább üdvözítőnek, mert ez jótékony hatással van a kórházi ágyakra és az orvoslétszámra, stb.
Amíg ezirányban nincs valami pozitív diszkrimináció, addig sokaknak nem lesz érdeke változtatni, mert miért? Egyszerűbb bekapni a pirulát, mint napi fél órát mozogni/sportolni. Aztán meg ha baj van, akkor elmegy az orvoshoz és a hasonszőrűekkel együtt jajgat, hogy órákat kell várnia mire bejut a rendelőbe.

De persze a gonosz gyógyszergyártók (pláne ha multi, fujj), orvosi egyetemek, stb. mind abban érdekeltek, hogy az emberek betegek legyenek, mert akkor a saját létüket is megindokolták!

2013.01.17. 09:08:31

Szomorú.
Viszont a szerkesztőnek jelezném, hogy a 0 és 8 számokat nemigen lehet megkülönböztetni egymástól a grafikonokon, ami igen zavaró.

Állítsuk meg a ......... 2013.01.17. 09:08:57

Kiszámoltam, hogy mennyibe kerülne az egészséges életmód, körülbelül a háromszorosát kellene megkeresnem a mostani fizetésemnek.
Egyik családtagnak amúgyis át kellett állnia a gluténmentes diétára, hát az rendesen földhöz vágja az embert.
Csak a liszt:1100-1500 forint.A lisztérzékeny betegek étkezését nem támogatja az egészségbiztosító.

Egyébként meg mindig kinevetjük a háziorvost azóta, amióta a szívbeteg családtagnak állandóan sportolást javasol.Ő mozog a legtöbbet a családban, koszorúér szűkülettel és 5 féle szívgyógyszerrel pedig nem lehet aktívan sportolni, de dolgozni azt rogyásig.

qaly 2013.01.17. 10:00:10

@jova68: ezzel tisztában vagyok, a saját bénaságom miatt van. Ha nagyobb grafikont teszek,, az zavaróan nagy, az lenne a legjobb, ha ezt a méretet, vagy akár kisebbet tudnék feltenni, majd rákattint, nagyobba megjelenik, de eddig még nem sikerült ezt elérnem, tisztában vagyok a problémával, én is látom, hogy nem jó:) Ráadásul modern generációnak tartom magam, de úgy látszik ez is reltív...:)

lavór 2013.01.17. 10:09:15

"Betegország betegségügye
Az OECD kiadványa lesújtó képet fest a magyar lakosság egészségügyi állapotáról."

Hm... Ehhez nem kell kiadvány.
Tudjuk.

kalandfereg 2013.01.17. 10:57:44

A vizitdíj bevezetésekor adva volt egy szar kormány, aminek ez lett volna szinte az egyetlen épkézláb gondolata.
Erre mi történt? Volt nekünk akkor egy ellenzékünk, aki megmutatta, hogy ők ellenzékből is legalább olyan kártékonyak tudnak lenni, mint a kormány.
Nemes egy versengés volt, nem is tudom, ki győzött, de azt tudom, hogy ki vesztett: mi mindannyian.
Kivéve persze a politikusokat, nekik ott van a Kútvölgyi, meg a milliós fizetéseik.
Ez Magyarország.

qaly 2013.01.17. 11:07:08

@kalandfereg: egyetértek. Annyit fűznék hozzá,hogy a kútvölgyi már nem menő. Honvédkórház:)

vasziljevics 2013.01.17. 12:08:22

Magyarországon elképesztően rossz a lakosság egészségtudatossága. elég csak a fűszeres konyhát, a mozgás/sport hiányát, a dohányzás és az alkoholizmus elterjedtségét megnézni.

más országokban (és nem csak Nyugaton!) járva magashegyi túrákon gyakran találkozni 60, 70, sőt, 80 feletti túrázókkal, akik vidáman bóklásznak olyan helyeken is, ahová már a magyarországi 40-esek is képtelenek lennének eljutni (egészségügyi és szemléletbeni okokra gondolok elsősorban). a magyar el sem él addig, amilyen korban ezek az emberek még komoly túrákba kezdenek.

mifelénk ez nem menő. döglés a tévé előtt, jó zsíros kaják, cigi, szesz, az van dögivel. lehet, hogy kihúzom a gyufát ezzel, de az ellátásra nem szabad többet költeni, mint most. sőt. inkább arra kellene áldozni, hogy a népesség szemléletmódját megváltoztassuk - hiszen eleve hatékonyabb (és olcsóbb is) megelőzni a bajt, mint utólag kezelgetni a mindössze 40-50 éves emberi roncsokat, akik már amúgy is javíthatatlanul tönkretették saját magukat.

schmittpál 2013.01.17. 12:11:20

@qaly:
"csökkentse az adott szolgáltatás árrugalmatlan jellegét"

nem, a szolgáltatás épphogy árrugalmas, ezért van hatása a vizitdíjnak. helyesen:

"csökkentse az adott szolgáltatás közjószág jellegét"

qaly 2013.01.17. 12:27:16

@schmittpál: hmmm...hát jó,értem amit mondasz. Akkor átfogalmazom. Érdekes egyébként hogy mennyire mást jelent ha máshonnan nézzük:) ez esetben a szolgáltatás közjószágként viselkedik,aminek következtében a kereslet teljesen árrugalmatlanná válik. Közelednek az álláspontok?:) Így valóban precízebb egyébként.

Állítsuk meg a ......... 2013.01.17. 12:47:39

@vasziljevics:

Azt el tetszett felejteni, hogy ennek az egészségtudatos életmódnak ára van, amely pénzben fejezhető ki.
A magyar lakosság nagy részének nincs pénze hétvégenként 100-200 km-re kirándulgatni.
Alföldön meg nem lehet hegyet mászni, csak futás/gyaloglás közben beszívni a jó kis szmogot.
Egyébként utálok futni.

Terézágyú 2013.01.17. 12:55:03

@vasziljevics:
"más országokban (és nem csak Nyugaton!) járva magashegyi túrákon gyakran találkozni 60, 70, sőt, 80 feletti túrázókkal"
Hánnyal? És azok milyen messziről mennek oda a "magashegyekbe"?

Bezzeg amikor Magyarországon mész el hegyi túrára, akkor kizárólag negyven alattiakat találsz...?? Sőt, még azokat se?

vidor 2013.01.17. 19:22:29

@Salemi boszorkány:

"Kiszámoltam, hogy mennyibe kerülne az egészséges életmód, körülbelül a háromszorosát kellene megkeresnem a mostani fizetésemnek."
"Azt el tetszett felejteni, hogy ennek az egészségtudatos életmódnak ára van, amely pénzben fejezhető ki."

Ára? Nem tudom, neked mit jelent "az egészséges életmód", de nagyon sok embernek elég lenne, ha kevesebbet enne, inna és szívna, és még több pénze is maradna a végén. Amiből talán arra is jutna néha, hogy sült krumpli helyett salátát egyen köretnek, vagy valamilyen sportra költsön. Nem mintha futni, ugrókötelezni, felülést csinálni nem lehetne ingyen, hogy csak néhány példát mondjak. Öt-tíz ezer forintból vehetsz egy pár kézisúlyzót, amit az egész család használhat száz évig.

"Ő mozog a legtöbbet a családban, koszorúér szűkülettel és 5 féle szívgyógyszerrel pedig nem lehet aktívan sportolni"

De a többiek koszorúér-szűkület nélkül is alulmúlják, gratulálok.

"Egyébként utálok futni."

Ehhez is gratulálok. Erről van szó.

lacix86 2013.01.18. 10:34:25

Az egészséges életmód nagy része nem pénzfüggő,de könnyű erre fogni. Egyébként Budapesten bárki hamar feljuthat pl. Normafára, és nem kell érte fizetni,aki utál futni, biciklizzen, de a gyaloglás is elég. Könnyű kifogást találni.

elizabetta 2013.01.19. 18:20:13

Teljesen igazat adok a blog írójának.
A magyar egészségügyet a hálapénz szervezi és nem a mindenkori miniszter. Csak nálunk lehet intézményben orvost választani, a világ más országaiban ez csak akkor lehetséges, ha az illető egyedül dolgozik. Orvost venni a beteg pedig azért akar, hogy szépen beszéljenek vele, szívesen fogadják és odafigyeljenek rá, mer fél. Joggal, mert a magyar ellátó rendszerben minősíthetetlenül viselkednek a betegekkel szemben elsősorban az asszisztensek és a nővérek, de az orvosok is. Azért gyakori az orvos -beteg találkozás, mert percek alatt kirúgják a beteget, nincs beszélgetés, a betegség elmagyarázása. Félmunkát végeznek. A visszarendelés mindenkinek érdeke. A kórház újabb pontokat szerez. az orvos még esetleg paraszolvenciát is. Túl sok az ágy is. A krónikus ágy is sok, mert ide dugják be azokat a családtagokat, aki otthon már meguntak, legalább egy kis időre, hogy a család fellélegezzen az öreg ellátásának és elviselésének a terhétől.
A lakosság ugyanakkor elkényeztetett, minden semmiséggel orvoshoz megy. Angliában a hőemelkedéses gyerek iskolába, óvodába mehet, de ha elmúlt láza, már másnap is. Nálunk haza küldik, igazolásokat kérnek, ha egyet köhint, már mehet haza.A lakosság zabál és egészségtelenül él. Nem mozognak, ülnek a tv előtt, nézik a népbutító kereskedelmi csatornákat,és híznak. Viszont állandóan nézetig a magas koleszterint és töménytelen mennyiségű gyógyszert szednek eredménytelenül. Ha aztán a sok kisminkelt vékony való világos láttán belenéznek a tükörbe depresszióssá válnak, pánikolnak, és rohannak a 80 éves kora felett is rendelő pszichiáterhez (hiányszakma) és felíratják az antidepresszánsot. A vizitdíj csak abban a formában volt hülyeség, nem kellett volna ellene népszavaztatni. Sehol nem fizet vizitdíjat az, akit a háziorvos utal valahova, csak akkor, ha saját magától veszi igénybe, esetleg indokolatlanul az ellátást. (Három hetes vállfájással sürgősségire megy pl.)
süti beállítások módosítása