Miért mennek el a gyógyítók?? - Az egyik ok

2012.12.17. 22:01 qaly

leaving docotrs.jpgA napokban megint fő téma volt az orvoselvándorlás, a bérrendezés témaköre. A konkrét cikk, mely felkeltette a figyelmemet a magyar, a cseh és a szlovák orvosok bérhelyzetével foglalkozik (link). Pedig most volt fizetésemelés. Botrány, a végén már megint emelés lesz, pedig válság van...A végén még marad itthon orvos. A béremelés igenis kétélű (háromélű?) fegyver. Egyrészt itthon tarthatja az orvosokat, másrészről erős antipátiát, feszültséget generálhat a lakosság részéről is. Nagyon összetettnek látom a problémát és én magam sem tudom mi lesz a vége. Tény, hogy a fizetés szemérmetlenül kevés az egészségügyben. Ahogy az iskolákban a pedagógusoknak is. És ahogy számos más területen. Miért kaptak mégis valamennyi emelést, és miért foglalkozunk velük ezek után még most is (azonkívül, hogy az orvos hiánya akutan érződik, míg a pedagógusé csak hosszútávon)? Az orvosnak ugyanis van egy hatalmas előnye! Az orvos "hiánycikk". Nem csak itthon, hanem szerte a világon, és mint hiánycikk az iránta fellépő kereslet óriási, és egyre nagyobb lesz, így a "piaci ára" szépen kúszik felfelé. Ráadásul előállítása költséges és igen lassú, minimum 24 év...ez rengeteg. (Majdnem) mindenki hajlandó tehát komoly összegeket áldozni az egészségügyi személyzetre, már csak azért is, mert az egészségügyben, ellenben más termelői folyamatokkal, a "munkás" nem pótolható gépsorral, sőt! A technikák fejlődésével és a szakmák specializálódásával nemhogy kevesebb, de több szakemberre lesz szükség. Itt rejlik tehát az egészségügyi dolgozók óriási előnye. Tudásuk ugyanakkor a világon mindenhol ugyanúgy alkalmazható, értékük nagy. Lehet beszélni érzelmekről, méltányosságról, lojalitásról, de a végén két kimenet van: elmegy, vagy nem megy el, és nekünk csak ez számít. Ha elmegy még többet kell ülni a rendelőkben, többet kell várni a műtétre, még többet fog késni például az onkológiai diagnosztika, s benne még több lesz a hiba stb. . A késői diagnosztika és kezelés pedig még több kiadást generál. Véleményem szerint pedig alapelv: az egészségügyben az idő ára a növekvő kiadások és a biztosan csökkenő költséghatékonyság, valamint a kezelés utáni rosszabb egészségi állapot! A korai stádiumban megkezdett adekvát terápia mindennél fontosabb lenne! A fegyver harmadik éle a mindenkori kormány felé mutat; 22 év alatt nem mutatkozott semmiféle hajlandóság a bérrendezésre. Megjegyzem más közalkalmazottaknál sem. A kormányzat nem tekintett befektetésként az egészségügyre, holott ezt egyre inkább felismerik máshol. Rendkívül sokat számít a lakosság várható, jó egészségben, aktívan eltöltött élettartama a nemzetgazdaság teljesítőképessége szempontjából is, így az egészségügyre úgy tekinteni, mint "kiadásnövelő" elemre legalábbis biztosan butaságra vall.

A fenti cikkben a Workania állásportál felmérésére hivatkozva megállapítja, hogy az egészségügyben a havi bruttó átlagkereset elmaradása a szlovák és a cseh kollégáktól 24% illetve 35%-os. Miért? Ez hogy lehet? Nem értem... Még jelenleg, az idei béremelés után is!? Tekintettel a hazai egészségügyi rendszerben jelen lévő, igen erős feudális viszonyokra, amely eleve nem teremt paradicsomi helyzetet a fiatal orvosok számára, számomra érthetetlen a jelenlegi hozzáállás. Vagyis éppenséggel érthető, mert megint a "nincs pénz" elvéhez folyamodhatunk. Ráadásul van azért az orvostársadalomnak egy szignifikáns rétege, aki igen kellemesen éldegél a jelenlegi, itt-ott zavaros helyzetben, az újabban félig-meddig legalizált hálapénz mellett pedig nem is nehéz. Így sosem lesz rend és soha nem lesz transzparens, valóban mindenkinek jutó egyenlő ellátásunk. Persze, mindenkinek minden jár, és mindenkinek a legjobb. Csípőprotézis? Hogyne, persze, hogy jár. Igaz, hogy a következő 1 évben tizedannyi, mint ahánynak kellene, de jár. Csak nem most. Most nem fér bele a TVK-ba. De amúgy...amúgy jár. MR? Jár, persze, 3 hónap. Vagy fél év. És itt jön a baj. Mert tudjuk, hogy van ,aki meg tudja oldani ezt a problémát is, és van, aki nem. Csak ebben a játékban annak a kárára fog megoldódni aki kénytelen várni, és a beavatkozás csak nem akar majd eljönni...De ez most túl messzire vezet. A furcsaság tehát, hogy még a saját gazdasági, fejlettségi szintünkön lévő szomszédaink is érzik a probléma súlyát. Nem nagyon, de kicsit jobban, mint Mi. A bérfeszültség óriási társadalmi feszültséget is generálhat, ez világos, és jogos. De ha így folytatódik egyre erősebb lesz (már most is az) az eltolódás a jobb minőségű, gyorsabb és átlátható (!!) magánszolgáltatások felé, amely intézményrendszer önmagában nem az ördögtől való!, de érzésem szerint ez az eltolódás önmagát generálva egyelőre úgy alakul (kidolgozott központi szabályozás és minőség-ellenőrzés nélkül), hogy a lakosság érdekeinek védelme kezdetben biztosan nem kap majd megfelelő súlyt, és ezt csak hosszas piaci verseny billentheti majd helyre (ami más iparágban nem olyan óriási gond, de itt az egészség a "termék"!). Ezt komolyabb előkészítés kell(ene), hogy megelőzze. A fekvőbeteg-ellátásban legalábbis mindenképp,  jelenleg mégis ezt az utat vízionálom valamikor a (közel)jövőben megvalósulni. Itt is rengeteg kérdést lenne érdemes boncolgatni, de most ez is túl messzire vezet...

Végül újfent egy egyszerű ábrával kanyarodnék vissza a problémák gyökeréhez, mely meg is adja a "Miért?"-re a választ. Az ábra azt mutatja, hogy hány dollárt szán az én egészségügyi kiadásaimra az állam. Vagy a kedves Olvasóéra. Évente. És mennyit szán a fent említett szlovák vagy cseh kormány állampolgáraira? Nem csak a dolgozók fizetésében van 30% különbség. Na - többek között! - itt a baj....

Megjegyzés: a magyar állam tehát vásárlóerő-paritáson(!) szán évente, fejenként 1500 dollárnál kevesebbet az egészségügyi kiadásokra. Nem (csak) az épp regnáló kormányzatot szidom most, tisztában vagyok vele, hogy jelenleg nincs lehetőség a makroallokáció átrendezésére, csak próbálom érzékeltetni a realitásokat, miért érezzük azt, hogy ez valahogy nem működik. EZ NOMINÁLÉRTÉKEN KÖRÜLBELÜL EGY DARAB(!) PET-CT VIZSGÁLAT FINANSZÍROZÁSA! De tulajdonképp annyi sem....

A bejegyzés trackback címe:

https://qaly.blog.hu/api/trackback/id/tr624970509

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lüke 2012.12.22. 15:47:39

nagyon egyszerü:anakronisztikus
- a fizetés
- a gyógyítás tárgyi és anyagi feltételei, ezáltal
- a diagnosztika &
- a terápia
- a hangnem
- a posztgraduális képzés
- nem beszélve a biztosítási struktúráról
- s az elvonásról(a jövedelemböl)

qaly 2012.12.23. 00:05:26

Valóban nehéz lenne olyan elemet találni a rendszerben, mely egy korszerű egészségügyi ágazatra jellemző. Ráadásul a jelenlegi vezető réteg meglehetősen kényelmesen él a rendszerben, a fiatalok jó része elmegy, aki marad az pedig sajnos eszerint szocializálódik, ennek következtében pedig nem történik érdemi változás...

drboborjan 2013.01.17. 20:18:30

A bérekről, csak tényszerűen , ha már a bérfeszültség felmerült a szektorok között...(szeretném fokozni :) )
2001-ben Mikola mondott valamit, ami ma is igaz.
Nem lát különbséget például egy városi bíróságon dolgozó bíra vagy ügyész és egy kardiológus szakorvos között, csak a fizetésben van 2-3x-os szorzó vagy osztó, attól függ honnét nézzük. (nem hergelni akarok, csak gondolkodjunk.)
A bíró, ügyész alapfizuja pályakezdőként (frissen kinevezve szakvizsgája után) 356ezer, ehhez ennek egyharmada pótlékként, na ez 462, de legyen csak 356ezer.
Egy közalkalmazott frissen szakvizsgázott orvos bruttó alapbére -egyetem után 5 évvel- 148ezer. Az ügyelet is ebből képződik. Egy hétvégi 24 órás ügyeletért átlag 1000Ft alatti órabért kapnak, így 20 ezer bruttó 24 óra ügyeletért, 15 ezer körül hétköznapi ügyeletért. Ha valaki 4-et ügyel egy hétvégével havonta akkor az 200ezer bruttó körül van.Én azt hiszem nem kell tovább számoljam.
Ha már 12 éve a pályán van és van 2 szakvizsgája is, akkor a bruttó alapbére 177ezer,ehhez majdnem fenti ügyeleti díjakkal. Mennyit kap egy ügyész ha jó szakember, 10 évvel az egyetem után, és 7
évvel a kinevezése után ? hát megint van egy 2-3x szorzó. Sok kis apróságot lehetne mondani de hagyjuk. A lényeg, nincsen perspektíva. Nincsen légyeges előremenetel.
Azért szerezzen valaki kemény munkával, tanulással plussz szakvizsgát, hogy bruttó 10ezerrel legyen több a fizuja?(ennyi jár ugyanis plussz képesítésért) Hát nem fog. Elmegy külföldre. Közalkalmazottként az alapbéred 30 éves munkaviszony után 55 évesen sem lesz 356ezer!!! Akkor meg már mindegy, mert a gyerekeidet előtte kell felnevelned.
Aki megsértődne ezen példán, van analógia:
állami szektor, közpénzből finanszírozva, közfeladat, kiemelt érdekű, azonos kvalifikálstsági szint (egyetem, doktori cím), felelősség óriási (igazságügy egészségügy ebben a kérdésben analóg) stb stb stb. Akkor miért-e különbség?
A feudális rendszerről még később írok.
Üdv, jó a blog. Igaz, és való.

qaly 2013.01.17. 20:35:53

@drboborjan: Köszönöm! A leírtakkal pedig teljes mértékben egyetértek, nincs is mit hozzáfűznöm:)